Nieuwsbericht: : Zylt en onderwijs?
(Categorie: Onderwijs)
Geplaatst door Jeroen Veltheer
30-04-08

Een gespreksthema binnen Zylt is regelmatig het onderwijs dat onze kinderen genieten. Één van onze adviseurs is actief met leefstijlprogramma's voor schoolgaande kinderen. Een ander maakte een studie van macht en medenzeggenschap in het onderwijs. In al onze gezinnen komen in de ogen van scholen "onvolkomenheden" voor. Nummer drie is daardoor al jaren actief in de lobby voor meer rekenschap met het individu in het onderwijs. Begin 2008 is de implementatie van de in 2011 geplande wet op Passend onderwijs (Zorgplicht) gestart. Reden voor Zylt om eens verder te denken.



Gelijke kansen
voor ieder kind en geen kind tussen wal en schip zijn doelen die iedereen moeiteloos onderschrijft. Toch voorspellen wij dat het geen sinecure zal blijken om deze onderwijsvernieuwing de gewenste effecten te laten sorteren. Want wat is passend? De termen "sluitend", "op maat" en "individueel" vallen in dit verband. Wie bepaalt wat goed (genoeg) is? Wordt de klant in het onderwijs koning? De crux zit volgens ons enerzijds in de beheersing van het spel dat samenwerken heet (1 plus 1 is 3 nastreven). Anderzijds het vermogen om het onderwijsproces zo te organiseren dat er ruimte komt voor het aanspreken van de mogelijkheden van kinderen. In plaats van het duiden van onmogelijkheden.
  • regiovorming: Passend onderwijs beoogt een op maat gesneden onderwijsplek voor ieder kind in zijn nabijheid. Het onderwijsveld dient daarvoor regionale allianties aan te gaan met collega scholen, ouders en andere onderwijspartners. In samenwerking moet het gewenste onderwijsaanbod gerealiseerd worden.
  • praten met ouders: Er wordt veel geklaagd over de moeizame relatie tussen school en ouders. Steevast op momenten dat het niet vanzelf gaat met een leerling. Het is een kunst om het gespreksklimaat te beheersen. Mensenrechtenverdragen, school- of zorgplichtwet zijn daarbij niet zaligmakend.
  • visie & missie: Is een gezamenlijke kijk op Passend onderwijs nodig om het daadwerkelijk te kunnen realiseren? Of is het voldoende om het eens te zijn waarvoor je samen staat? Het is een kunst om de benodigde eenheid te creëren en daarop activiteit te regisseren.
Dit zijn 3 voorbeelden van thema's rond Passend onderwijs die Zylt op het lijf geschreven zijn. We zijn van plan de komende tijd passende diensten te concretiseren. Ter inspiratie initieerde één van ons - deelnemer in de coalitie voor inclusie - de netwerkbijeenkomst "Welkom onderwijs in Noord-Nederland". Houd deze site dus in de gaten om te weten wat wij u concreet te bieden hebben.


Dit nieuwsbericht is van Zylt
( http://www.zylt.nl/cms/news.php?extend.36 )